Iskolánkról

A Bolyky Tamás Általános Iskola 1983-ban kezdte meg működését Ózd legfiatalabb lakónegyedében. Zöldövezetben, forgalomtól távol eső területen helyezkedik el. Közelében található a Bolyki-tó, a Civil Ház, szabadidőpark, mely lehetőséget teremt iskolán kívüli tevékenységek megvalósításához. A városi uszoda, a stadion és a sportcsarnok – mely mindössze 15-20 perc sétára van iskolánktól – különböző sportolási lehetőséget biztosít tanulóink számára. Az intézmény egyemeletes panel épülete két többől áll. Az épületet füves terület, betonozott udvar és műanyag borítású sportpálya veszi körül.

Intézményünk jól működő, családias jellegű hagyományrendszert alakított ki, melyet folyamatosan ápolunk és gazdagítunk. E téren nagy hangsúlyt fektetünk a népi hagyományok, szokásrendszerek felélesztésére, őrzésére. Az iskola céljai között szerepet tölt be a „mindenkit sikerhez juttatás” elve. Programválasztékunk gazdagsága lehetővé teszi a tanulók azonosulását iskolánk céljaival.

Nálunk a tudás mellett az ember a legfőbb érték – erényeivel és hibáival. Olyan légkört kívánunk megteremteni, ahol a vidámság és a derű a jellemző, diák és tanár egyaránt jól érzi magát. Arra törekszünk, hogy a diákok biztos alapkészségek birtokában korszerű, használható, alkalmazható tudásra tegyenek szert, és legyenek képesek boldogulni a szűkebb és tágabb környezetükben egyaránt.

Munkánk elismerését jelenti, hogy tanulóinkat szívesen fogadják a középfokú intézmények.
Az Iskolaszék szülői oldalának kezdeményezésére jött létre a Bolyky Tamás Általános Iskola Tanulóiért Alapítvány. Célja a tehetséges és hátrányos helyzetű tanulóink segítése, valamint az iskola felszereléseinek, eszközeinek bővítése, programjainak támogatása.

Hitvallásunk:   Legyen az iskola a tudás és a vidámság háza, ahol minden a gyerekekért történik.

BOLDOGISKOLA
A Jobb Veled a Világ Alapítvány Boldogságóra programja a pozitív pszichológia kutatási eredményeire épített élménypedagógiai módszertan.

A program a tanév minden hónapjában olyan témát jár körül, mely segíti és támogatja a gyerekeket a hétköznapi problémákkal való megküzdésben, és a folyamatos önismereti fejlesztéssel a lelki egészségüket is tápláló kompetenciákat fejleszti.

A teljes Boldogságóra program 10 egymásra épülő témából áll, amelyek fokról fokra ismertetik meg a boldogság, azaz a kiegyensúlyozott életvitel különböző összetevőit, feltételeit.  Az egyes témakörök sorrendben:

1. A hála gyakorlása

2. Az optimizmus gyakorlása

3. Társas kapcsolatok ápolása

4. Boldogító jócselekedetek

5. Célok kitűzése és elérése

6. Megküzdési stratégiák

7. Apró örömök élvezete

8. A megbocsátás gyakorlása

9. Testmozgás

10. Fenntartható boldogság

ÖKOISKOLA
Iskolánk 2009 óta tagja a magyarországi ökoiskola hálózatnak, s 2015-ben elnyertük az Örökös Ökoiskola címet. A környezettudatosság, a környezeti nevelés, a környezet védelme kiemelt helyet foglal el programunkban. Tanulóink tesznek a környezetük állapotáért és szebbé tételéért, vigyáznak a természetre és az ember alkotta értékekre.  E területen kifejtett munkánkat a fenntarthatóságra való nevelés határozza meg. Hiszen a környezet és az egészség egymástól el nem választható fogalmak. A természet-környezet óvása, védelme nélkül nem beszélhetünk egészséges emberi életről sem, mivel az ember a természet része. Az általa okozott környezeti szennyeződések károsan hatnak vissza a saját szervezete működésére. Ennek szellemében neveljük a ránk bízott gyermekeket és programjainkkal a szülők és a környék lakóinak környezet- és egészségtudatos magatartását is fejleszteni kívánjuk.

Ennek érdekében iskolánkban szorgalmazzuk a szelektív hulladékgyűjtést. Minden évben folyamatosan gyűjtjük a szárazelemet és a műanyag kupakokat is, melyhez szülői felajánlásból egy szív formájú nagy gyűjtőt kaptunk.

Iskolánk belső és külső környezetének szebbé tételére a zöld növények, bokrok ültetése és gondozása mellett minden első évfolyamos osztály „emlékfát” ültet, melyet 8 éven át ápol.

Egészségnapjaink alkalmával a diákok friss zöldségeket és gyümölcsöket kóstolhatnak, együtt mozognak, tornáznak pedagógusaikkal, és különböző egészségmegőrzéssel kapcsolatos vetélkedőkkel tarkítjuk a napot.

Évente részt veszünk az Állatvédelmi Témahét és Állatok világnapja, a Fenntarthatósági Témahét, a Happy-hét és Víz világnapja, a Föld napja és a Magyar Viselet Napja, a „TeSzedd!” programsorozatokban.

Diákjaink rendszeresen megmérettetik magukat a témával kapcsolatos versenyeken.

Igyekszünk minél több előadóval, foglalkozással szélesíteni a környezeti nevelés tárházát.

SPORTISKOLA

2014-ben kezdődött el a Bolyky Tamás Általános Iskola és a Magyar Olimpiai Bizottság együttműködése. Hivatalosan a 2015/2016. tanévtől iskolánk köznevelési típusú sportiskola lett. Az ehhez vezető úton, és azóta is, számtalan sikert értünk el különböző sportágakban.
Nagy segítségünkre volt ebben, hogy hat sportegyesülettel is szorosan együttműködünk és számtalan sportági programban veszünk részt.

Tanulóink a térségi szintű díjakon túl eredményesen képviselik iskolánkat, városunkat megyei és országos szintű megmérettetéseken is. Ötször nyertük el a megye legeredményesebb diáksportköre címet, de a sportsikereken túl számunkra a legfontosabb, hogy: „nem az eredmény számít, mert mi együtt egy győztes csapat vagyunk”.

HAGYOMÁNYŐRZÉS

Iskolánk indulásakor kiemelt szerepet kapott a hagyományőrzés. Mind iskolai hagyományaink (ünnepségek, világnapok..) mind népi hagyományaink (Luca nap, Karácsony, Húsvét..) megünneplése fontos számunkra.

1998 óta van iskolánkban néptánc oktatás művészeti iskolai keretek között, kihelyezett tagozatként.  Évente 50-60 gyermek jár a néptánctagozatra, ők alkotják a Vadszilvák Gyermek Néptánccsoportot.  Az iskolai, városi és térségi rendezvényeket is gyakran színesítik műsorukkal.

10 éve a nem sporttagozatos osztályoknak a mindennapos testnevelés órák keretéből 1 órát „Tánc és mozgás” oktatására szánunk. Célunk ezzel, hogy minden magyar gyermek megismerje a magyar néptánc alapjait, meg tudjon mozdulni a magyar népzenére.